NILAM ( NADI ILMU AMALAN MEMBACA)
1. LATAR BELAKANG
Merupakan penggabungan atau adunan kesemua aktiviti galakan membaca yang dijalankan
di sekolah dengan memberi pengiktirafan yang sesuai.
- merangkumi rancangan membina tabiat membaca secara terancang dan berterusan.
- melalui aktiviti - aktiviti galakan membaca di sekolah
- merupakan program penilaian pembacaan di sekolah
- merupakan program penilaian pembacaan yang berterusan sepanjang tahun sehingga
tamat persekolahan
Program ini telah mula dilaksanakan dengan tahun Satu di Sekolah Rendah,
Tingkatan Satu di Sekolah Menengah dengan rasminya pada tahun 1999.Mengikut surat
pekeliling ikhtisas bil.13/1998 bertarikh 22 Mei 1998; Pelaksanaan Program NILAM yang
mewajibkan semua sekolah di Malaysia menjalankan Program NILAM.Langkah
pemantapan budaya membaca dalam kalangan murid - murid sekolah ini juga diperkukuh
kan lagi melalui surat pekeliling ikthisas bil.1/2005 bertarikh 12 Mei 2005; Memantapkan
Budaya Membaca di Kalangan Murid Sekolah.
2. MATLAMAT
Satu strategi untuk menanam minat membaca di kalangan rakyat Malaysia khususnya
murid sekolah sehingga wujudnya tabiat membaca dan budaya membaca di kalangan
rakyat Malaysia.
3. OBJEKTIF
a. Menjadikan murid banyak membaca.Pembacaan melibatkan semua genre,bahan yang
berkualiti dan tidak terkonkong kepada pembacaan yang berorientasi peperiksaan sahaja
b. Menggalakkan sekolah terus menjana idea kreatif dan inovatif bagi menyemai tabiat
membaca.
c. Melahirkan tokoh murid yang berkerampilan dalam pembacaan,mempunyai sifat
kepimpinan,berani berhadapan dengan khalayak,berkeyakinan tinggi dan
berpengetahuan luas.
d. Melahirkan lebih ramai golongan pelajar yang cintakan bahan bacaan,menjadikannya
sebagai satu budaya dan menjadi 'role model' kepada rakan - rakan sebaya yang lain.
e. Menjadi pemangkin terhadap budaya membaca dalam masyarakat
4. TAHAP PELAKSANAAN
i. Tahap pertama ( JAUHARI) - pada tahap ini semua murid diwajibkan mengikuti aktiviti
galakan membaca yang dirancang dan dijalankan oleh PSS sepanjang tahun
Sistem ganjaran JAUHARI:
jumlah bacaan / buku pengiktirafan
90 - 179 Gangsa
180 - 269 Perak
270 - 359 Emas
360 - ke atas NILAM
ii. Tahap kedua (RAKAN PEMBACA) -pada tahap ini memberi penekanan kepada
kebolehan murid membimbing dan menarik minat orang lain supaya suka membaca.
Murid - murid yang telah membaca sebanyak 100 buah buku di Tahap Jauhari layak
memasuki tahap Rakan Pembaca.
Sistem ganjaran RAKAN PEMBACA:
Pengiraan markah bagi tahap Rakan Pembaca berdasarkan aktiviti yang dijalankan
antaranya:
* bercerita
* membaca bersama
* bicara buku
* meminjam buku
* syarahan
* lakonan
* diskusi
Markah Pengiktirafan
100 - 199 Gangsa
200 - 299 Perak
300 - 399 Emas
400 - ke atas NILAM